Besöksadress: Södra Vägen 36, 465 31 NossebroTelefon: 0512-32530

Socialisera på webben

Sociala medier är allt viktigare för effektiv marknadsföring

Sociala medier spelar en allt viktigare roll för effektiv marknadsföring. Vi hjälper dig hitta rätt sociala medier för din verksamhet.

Har ditt företags marknadsavdelning eller din förening någon som redan är socialt aktiv på t.ex. Facebook? Då är du halvvägs framme vad gäller närvaro på sociala medier!

Det är enkelt att skapa en sida på Facebook eller Google+. Skapa ett konto på Twitter, Instagram, Youtube eller liknande går på ett nafs. Men sen då? Problemet för många företag är att de i många fall inte gör så mycket efter att den första förtjusningen lagt sig. Där är nyckeln att ha någon eller några personer som får förtroende (för det är ett förtroende, vederbörande representerar ditt företag eller din förening) att sköta den dagliga driften, för sociala medier lever och frodas av en sak — aktivitet.

Detta innebär också att det faktiskt är en kostnad (för föreningar möjligen som idéellt arbete) att driva sociala medier. Många ser tyvärr bara att det är gratis att visa upp sig på Facebook, och visst kan det hjälpa någon att hitta just ert företag eller förening även om inaktivitet råder. Men om man ska satsa på det så ska man veta vad man ger sig in på, vilket många inte gör.

Föreningar har en tendens att alltför ofta utnyttja den som ställer upp, ibland så till den milda grad att vederbörande avtackar sig sina uppdrag inom föreningen eller klubben. De flesta som har inblick i styrelsearbete i föreningar vet vad vi menar. Det man ska tänka på är att även om mediet i sig är gratis så är inte tiden som den ansvarige personen lägger ner "gratis". Företag har ofta en mer konkret bild av att saker och ting kostar pengar, inte minst tid. Dock ska både föreningar och företag ha det i åtanke att ge de sociala medierna spelrum att kosta pengar, avsätt tid för den ansvarige att sköta företagets Facebook-sida på arbetstid, eller se till att det är ett ansvar som åligger flera personer inom föreningen istället för en enda person.

Ok, nu har vi stökat undan det tråkiga och jobbiga med sociala medier.

Det första man ska göra är att börja analysera vilka sociala medier som passar för ditt företag eller förening. Facebook är ofta den givna biten, där finns "alla", så att säga. Men beroende lite på vad man har för verksamhet, och inte minst vad de som är ansvariga för den sociala biten använder, så har man lite olika möjligheter.

Den största tjänsten som många glömmer bort är ofta Youtube. Har du tänkt på vilka resultat som kommer upp på Google när du söker? I många fall så kan vi garantera att det finns en Youtube-länk på första sidan med sökresultat. Det är naturligtvis inte så konstigt, med tanke på att Google äger Youtube. Men för den som är lite smart så är detta ett bra sätt att bättra på sina sökresultat, vilket annars är ett svårt kapitel i dagens läge där alla slåss om medieutrymmet. Dessutom ger det möjlighet att faktiskt visa dina produkter eller tjänster i verkliga livet, med korta videoklipp (inga långfilmer, det orkar de flesta inte titta på) där den potentiella kunden kan se det de är ute efter. Det är nog så viktigt som en broschyr eller ett utskick idag.

Naturligtvis ska man inte missa Twitter, Instagram och liknande, men då bör man som sagt analysera mer ingående var ens målgrupp finns. Huvudsaken är att det finns någon inom er egen organisation som med ert förtroende kan sköta den dagliga driften, oavsett vilket eller vilka sociala medier ni väljer att närvara på.

Kontakta oss gärna för mer information!