Besöksadress: Södra Vägen 36, 465 31 NossebroTelefon: 0512-32530

En studie i material och ljus

Ibland behöver man få utlopp för det kreativa, och i samband med att man behöver lära sig något eller bli bättre på något så kan man ju alltid kombinera nytta med nöje! Teknik, produktutveckling, design med mera går ofta hand i hand. Har man inte förståelse för det ena så är det svårare att kunna förstå och hantera det andra. Vi strävar alltid mot att förbättra hur vi kan hjälpa er med visualisering av stora och små saker, i olika material och under olika förutsättningar.

En aspekt som vi själva kände att vi kunde bli bättre på var dels att jobba med belysningsmaterial, t.ex. små LED-lampor, backlights och liknande. Dessutom ville vi jobba på att bättre visualisera olika material som matt och blank plast, liksom kromade och detaljer i olika metaller. Visualisering handlar i många fall om att "lura ögat" lite grann, göra detaljer mer framträdande än de kanske skulle vara i rent naturliga miljöer med naturligt ljus.

En annan aspekt var att undersöka i vilken utsträckning man kan jobba i exempelvis program som Sketchup, som en del som jobbar med bland annat arkitektur och 3D-printing använder, för att göra 3D-modeller. Hur bra kan de bli i den typen av program, kontra riktiga CAD-program för parametrisk design. Skulle det vara möjligt att ha det som ett val, att våra kunder skulle kunna få enklare designhjälp i exempelvis Sketchup men ändå åtnjuta ett färdigt resultat som ger tillräckligt bra resultat?

Exempel på en helt påhittad produkt som man ändå kan ge "liv" åt på ett enkelt sätt. Ljussättningen här är dock inte optimal.

Som intresserade av såväl teknik, design och 3D så ledde "fröet" organiskt in på att bli en vision av hur en framtida Playstation 5 skulle kunna tänkas se ut. Sony har sedan lång tid tillbaka alltid varit långt framme designmässigt, även om det naturligtvis gått snett nån gång, konstigt vore det väl annars. Detta är inte en produkt som finns idag, men Playstation som märke firar 25 år under 2019, så med det som utgångspunkt så ledde det ena till det andra. Just 25-årsjubileumet och de stora framgångarna man haft med framförallt gamla Playstation 2 och nuvarande Playstation 4 så fick det inspirera den lite retrodoftande designen. Företaget ligger också långt framme inom VR på konsumentnivå, så idéerna fick även spinna vidare in på hur nästa generations VR skulle kunna tänkas fungera.

Så småningom kom vi fram till att hårdvaran troligtvis skulle vara bakåtkompatibel med föregående modell, ha inbyggt stöd för VR med trådlös överföring som en lös enhet för den som inte vill brottas med sladdar. Uttaget för VR på framsidan är av smidighetsskäl för att man ska slippa rota bakom konsollen om man vill lägga VR-headsetet åt sidan. Fler USB-portar önskades av egen erfarenhet, och den externa mottagarenheten för trådlös VR fick sig en ordentlig revision då första generationen inte blev någon designmässig höjdare (kan beskådas som Sketchup-modell längre ner)!

Nu är tekniknörderi inte oss främmande, så det blev till slut ganska många iterationer av hur man skulle kunna tänkas "få fram en bra produkt". Fördelen med liknande visualisering är ju naturligtvis att det inte kostar så mycket att önskedrömma, man behöver ju inte ta hänsyn till produktionskostnader och hur det hela ska tillverkas i lika hög grad. Så idéerna har lite grann fått fritt spelrum!

Ett stort antal prover och testrenderingar gjordes under projektets gång, såväl hela bilder som utsnitt, för att försöka arbeta fram hur man bäst visualiserar till exempel LED-lampor - vilken ljusstyrka fungerar, hur mycket lyser det igenom andra material och hur mycket påverkar olika aspekter som ljus, material och liknande renderingstid? För att kunna leverera ett bra slutresultat till kunden krävs det att vi vet vad som behövs för att få fram det resultatet.

Resultatet, både som en 360-graders vy och i olika iterationer genom processen, kan skådas på denna sida. Detta är enbart gjort i syfte att utveckla vår egen kunskap, men resultatet blev på det hela riktigt bra och var ett mycket givande och lärorikt sidoprojekt. Det visar även ganska väl att även med enklare utgångspunkter så kan man skapa verklighetstrogna 3D-modeller med ganska enkla medel. Så även den kund som inte normalt ritar sina produkter i CAD kan i många fall kanske få sin produkt i 3D ändå, beroende på komplexitet, naturligtvis. Hör gärna av er om ni har funderingar kring detta!

Vi arbetade här enbart med: Sketchup och Keyshot

Bilderna här nedan är klickbara och länkar till högupplösta versioner. Det kan förekomma någon dubblett eller väldigt snarlika renderingar där vi kan ha testat olika renderingsinställningar: